divendres, 25 de juliol del 2014

Prismàtics





Fa ja tant de temps de tot
que cal agafar uns prismàtics
per veure amb claredat
La memòria 
amb la seua saviesa
ens acosta el que és bo
del que fa mal es desfà

-Xelo Llopis-

dimarts, 22 de juliol del 2014

Per tu



                                                                           Al meu País Valencià

Com no he d'estimar-te 
si tot el que sóc 
és per tu 
si les teues ferides 
em sagnen a mi 
si el teu goig 
és la meua alegria 
si només veure't 
em sent a casa
si se m'omple la boca
dient el teu nom
com no he d'estimar-te


-Xelo Llopis-


dimecres, 16 de juliol del 2014

Guarda'm el secret a Xàtiva (21 de juny 2012)

Ai mare!, d'açò fa dos anys, se m'havia quedat com a esborrany al bloc

http://youtu.be/hhlzNPcLJl0



Toni Espí

PRESENTACIÓ LLIBRE DE XELO. SOLSTICI D’ESTIU
Per què presente aquest llibre de versos de Xelo Llopis?

1-  La poesia és ficció. Sembla que l’il·lustre poeta Fernando Pessoa ho va dir: “el poeta menteix”. Done’m     per bo el fet que la novel·la i el conte, el teatre, gèneres narratius en línies generals, són ficticis. I ens creiemaixò que la poesia, si més no molta de la poesia que es fa, és l’expressió més íntima dels replecs de l’ànima. I ho és: però de manera fictícia. Per què si no fóra així, el megalòman Ausías March. “lo pus extrem amador”hauria embogit unes quantes vegades al llarg de la seua vida; o si férem cas de l’Estellés, l’hauríem d’haver soterrat tres o quatre vegades de diferents maneres, segons les instruccions escampades en la seua obra.

 2- El poeta/ la poeta menteix per crear la seua veritat literària. I ara entrarem en la veritat literària de “Guarda’m el secret”  Ho veieu com menteix! Com li hem de guardar el secret si ella mateixa l’escampa als quatre vents.

 3- El llibre presenta un ABANS, un ARA I un DESPRÉS

Com era abans?
En la branca de quin arbre niaven els meus somnis?
On era l’aixopluc que m’arrecerava?
Quin nom pronunciava en silenci?
On trobava el prodigi d’una mirada?
No ho recorde, dis-m’ho tu.


4. A partir d’aquest poema, podem dir que el llibre es presenta com la història d’un daltabaix. Poesia del terrabastall, de la desfeta... podríem dir-li, a la poesia de “Guarda’m...” I poesia adreçada a un tu, bàsicament imaginat, amb poders sanadors ARA.



Entre obrir els ulls a trenc d’alba
i cloure’ls quan la nit és fosca
mil històries se succeeixen
tan sols una m’omple i em fa fruir
la teua incorpòria presència.

5. Perquè, ABANS, alguna cosa es va capgirar. I jo sóc fràgil i busque tendresa. Tinc por:

De menuts,
la nit fa por perquè s’amaguen
monstres davall del llit.
Quan et fas gran,
els monstres són diferents.
De vegades l’autoestima minva,
perquè en la foscor de la nit
sents la teua pròpia fragilitat,
o simplement el neguit s’entesta a fer-te companyia
i encara que sigues gran i més sàvia,
et continua fent por la nit.

6. He perdut l’alegria. Però en tu imagine que retrobe allò que ja no tinc, allò que no sé de quina manera vaig perdre,

Embadalida
camine al baterell del sol
per aquesta ciutat
de parets transparents,
trepitge places, carrers i carrerons,
ni conec, ni em coneixen,
però no estic sola,
tu hi ets,
m’ho diu el cor.

7. Pel que fa al contingut, aquest és l’eix que vertebra el llibre, allò que li confereix unitat. Si més no, la lectura que jo faig és aquesta. És ben cert, però que hi ha uns altres temes que podríem qualificar de secundaris, paral·lels o complementaris, gens menystenibles, per això... La justícia (social), la família (el pare, la filla), la fantasia...

8. Formalment, “Guarda’m és un llibre de poemes molt curts, curts i alguns de no tan curts. Poquets. I les figures retòriques que més ressalten i que podríem considerar trets estilístics bàsics en són dos: la hipèrbole
fantasiosa i la metàfora. El primer va en la línia d’allò que he dit al principi: la poesia és ficció.

Si vols pots anar-te’n lluny
però pren la meua mà.

Del segon en llegiré un exemple: una al·legoria.

Mire amb certa melangia
la casa del meu cos,
són molts els anys els que està alçada.
El pas del temps és implacable
i ha deixat la seua empremta,
a la façana les esquerdes són visibles,
i el color que abans tant goig feia
ha perdut la seua lluentor.
Pels finestrals no entra tanta llum,
l’ombra de les cases veïnes ho impedixen.
Els dies d’intensa pluja
per la teulada es filtra
un degoteig incessant d’aigua,
però a les golfes tot el que guarde
ho tinc ben arrecerat,
puge de tant en tant,
per netejar el que em fa nosa
i traure la pols als records.
Però tinc sort,
Els fonaments, les bigues i els pilars són sòlids.
Dins s’està bé, és plena de vida,
em sent segura i encoratjada,
encara conserve aquell vell balancí
on asseure’m a bressolar els somnis.

9. Aquest és un del poemes més llargs. Però molts poemes breus, escampats al llarg del llibre, són metàfores que, relligades també podrien formar una al·legoria. No diré quina. Alguna cosa del secret haureu de descobrir vosaltres quan llegiu els versos de Xelo.

10. Acabaré amb el poema que dóna títol al llibre. A continuació Josep Manel Vidal i Júlia Beniel... I després, la Carassa de Rytmus... I finalment Xelo Llopis..

Guarda’m el secret,
si et sé a prop el cor es dispara,
si et sé lluny el buit és immens
si amb tu tanque els ulls,
un minut és l’eternitat
si fregues la meua pell
les espurnes encenen la passió,
i em vestisc de desig.
Pel sedàs del sentiment passe
les teues paraules,
per a tan sols escoltar
les que han nascut per a mi.
Que escric les lletres del teu nom
només pel plaer d’acariciar-les.
I per tu aquesta tardor
és una càlida primavera.
Guarda’m el secret, perquè t’estime,
i si algun dia no hi sóc,
en un raconet de la memòria.
guarda’m a mi també.


Josep Manel Vidal

Julia Beniel
Gemma Marrahí














dissabte, 12 de juliol del 2014

Reciclar




On s'ha de llançar 
l'estima quan caduca?

-Xelo Llopis-


dilluns, 7 de juliol del 2014

Postdata 13




Perduda en un laberint de paraules
enmig d'un oceà de sentiments oposats
volia eixir d'ací
per a poder dir-te tantes coses!
al remat d’aquesta  extensa carta
no podràs llegir les últimes lletres
del nus en la gola
he passat per una drecera
al degoteig de llàgrimes
diluint les paraules justes
aquelles on  et deia….

-Xelo Llopis-

divendres, 4 de juliol del 2014

de Fidel Picó


Gràcies Fidel per dedicar-me aquests versos

 
 
SOBREVOLANT

Al matí al migdia, m’arriben els teus poemes.
Traspassen la velocitat de la llum
sobrevolant els meus batecs
també d’altes i sentides volades,
i penetren als meus murs de cotó fluix.
Mentre, cau aigua, i el meu tedi
deixa pas a la lectura dels teus seculars crepuscles,
onades que xopen el meu buit.
Una pluja de mots se m’abraona amb vehement alçada.
Traspasses el pont dels escollits;
el llaç necessari a tants cordons
segmentats, perduts a la intempèrie
o desballestats per tants segles rutinaris de misèria.
Plou i és primavera i les flors dels ametllers
dibuixen de blanc i claredat els meus túnels.
És quasi cada dia, i de reüll miro el mòbil.
D’amagatotis...esguardo els teus núvols blancs
com nates impossibles. Miro la pantalleta
per si hi ha un avís.
Guaita !, vibren els ocellets del sud.
Em sobrevolen llurs batecs, travessen l’Ebre
amb els seus ponts. És primavera i em cau

una pluja de mots se m’abraona amb vehement alçada.
 
Fidel Picó Gomez
 
http://fidelpico.blogspot.com.es/

dimecres, 2 de juliol del 2014

Sortim al carrer




Sortim al carrer i no és festa major
el poble pren la veu
per a llençar a les escombraries
desnonaments, estafes, corrupción
impunitat, retalls, mentides i altres preses de pèl
d’elles ens alcem com a víctimes
i no com a promotors.

Recuperem el despertador
que ens alerta que neix un nou dia
i cal aprofitar-lo
que els predicadors de la mentida baixen de la trona
per tornar a la caverna
i el seu balafiament no embrute més
ni el nostre demà
ni el demà passat dels nostres fills
perquè albirem un horitzó polit.

Així de nou 
sortirem al carrer
i llavors sí,
serà festa major


-Xelo Llopis-

Desembre 2012.

dimarts, 1 de juliol del 2014

Encén la nit




Encén la nit
acull els somnis
enrere deixaràs
les hores viscudes
projecta il.lusions
gronxaràs esperances

-Xelo Llopis-